یک رابطه مهم بین نوآوری فرایند و نوآوری محصول وجود داردشرایط مطلوب نوآوری فرایند با حجم بالا متفاوت از شرایط تحریک نوآوری محصول است. نوآوری فرایند بر کارایی تأکید دارد که صرفه‌جویی در هزینه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نوآوری محصول بیشتر مربوط به اثربخشی باهدف توسعه پیشنهادهای جدید و نه کارایی است زیرا محصولات جدید اغلب به منابع اضافی نیاز دارند، رویه‌های جدید را ایجاد و باعث ایجاد تغییر در فرآیندهای تولید می‌شوند.

سازمان‌هایی که بیش‌ازحد بر نوآوری فرآیند متمرکزشده‌اند می‌توانند فرصت‌های لازم برای نوآوری محصول را محدود کنند زیرا نوآوری فرایند فقط باعث کاهش هزینه می‌شود. این نشان‌دهنده تنش بین جهت‌گیری کارایی نوآوری فرایند و جهت‌گیری مؤثر از نوآوری محصول است.

این موضوع همچنین یک پارادوکس مدیریتی بالقوه را نشان می‌دهد: هرچه بازار به‌طور فزاینده‌ای نسبت به رقابت در برابر عملکرد آسیب‌پذیر می‌شود، تلاش برای ادامه کاهش هزینه‌ها موجب کاهش توانایی سازمان در پاسخ به این نوع از رقابت می گردد.